Як розпізнати хитрощі магазинів і перестати купувати непотрібні речі
Вирушили в магазин за макаронами та олією, а в результаті підходите до каси з візком продуктів? Причому багато хто з них швидко псується. Чи хотіли покласти гроші на депозит під добрий відсоток, а зрештою разом із вкладом отримали підписку на непотрібні платні сервіси? Розповідаємо про те, як не потрапити на популярні маркетингові хитрощі і не витратити більше, ніж ви планували.

Хитрість 1. Все по полицях
Багато хто ніби спонтанні покупки відбуваються зовсім не випадково. До них вас вправно підштовхують мерчендайзери, які розкладають на полицях товари так, щоб ви насамперед купили саме те, що їм потрібно продати. І витратили б більше грошей.
Наприклад, хліб, молоко та інші продукти першої необхідності зазвичай розташовуються у глибині магазину, та ще й у різних кутах. По дорозі до них ви помічаєте і берете із собою щось ще пакет соку, банку шпротів, шкарпетки або прихватку. А біля каси чекають жуйки та шоколадки, і «ваша внутрішня дитина» або та, з якою ви забігли в магазин після дитячого садка, починає випрошувати ці солодощі, поки ви стоїте в черзі.
У магазинів одягу теж свої хитрощі. Вони вішають поруч речі, що поєднуються за кольором і стилем: наприклад, сорочку і штани, що підходять до неї. Туфлі ставлять поряд із сумками. А перед касою викладають цілий розсип прикрас, хусток та косметичок. І ось ви вже вибрали не лише черевики, за якими прийшли, а й п’ять пар шкарпеток, черговий водовідштовхувальний спрей, а поки що стояли в черзі — прихопили ремінь.
Онлайн-магазини використовують свої прийоми. Наприклад, нагадують, що ви замовляли раніше. Або виносять товари зі знижкою на чільне місце, щоб вони весь час кидалися в очі. Навіть якщо річ не дуже потрібна, велика спокуса купити її тільки через вигідну ціну.
Як запобігти зайвих витрат
- Складіть список необхідних товарів та суворо його дотримуйтесь.
- Заздалегідь порахуйте, скільки ви збираєтеся витратити. Не виходьте за межі бюджету. Якщо ви звикли розплачуватись готівкою, не беріть із собою більше, ніж потрібно.
- Не ходіть магазинами на голодний шлунок. Коли ви хочете їсти, ризикуєте купити навіть те, що вам не потрібне.
- Перед шопінгом одягу та взуття проведіть ревізію гардеробу. Зберіть готові комплекти: так ви зрозумієте, чого вам насправді не вистачає, і зможете встояти перед покупкою чергового светра замість необхідної сорочки.
- Не беріть на вході кошик або візок, коли заскочили в магазин за парою продуктів. Пачку рису та банку кави ви й так донесете до каси. А якщо руки будуть зайняті, не буде спокуси купити щось непотрібне.
- Не лінуйтеся заглядати на нижні або верхні полиці: часто там стоять товари за вигіднішою ціною, ніж на рівні очей.
- Перед оплатою ще раз повірте зі своїм списком. Можливо, частина товарів потрапила до кошика лише завдяки хитрощам маркетологів.
Коли є сумніви, не купуйте річ одразу, дайте собі час подумати. Порівнюйте аналоги та ціни в різних торгових мережах. Перевірте, чи можна замовити джинси, що сподобалися, в інтернеті за більш низькою ціною. Іноді на маркетплейсах вдається знайти ті речі ще дешевше. Втім, бувають і зворотні ситуації.
Хитрість 2. Ефект дифіциту
Іноді продавці створюють видимість нестачі продукту, щоб підвищити його цінність у очах. Наприклад, в інтернет-магазині поруч із товаром з’являється позначка, що він останній. Або онлайн-агрегатор готелів показує, що номер в готелі на дати, що вас цікавлять, одночасно переглядають ще п’ять осіб. Це змушує хвилюватись, що вас випередять інші люди.
Ще один схожий прийом – оголошення, що до кінця дії знижки, акції, розпродажу залишилося лише кілька днів. Деякі інтернет-майданчики для переконливості навіть додають таймер, що веде зворотний відлік. Тут покупець боїться упустити не товар, а свою вигоду. Адже за кілька днів стане набагато дорожче.
Як не попастись
- Не піддавайтеся ажіотажу. Навіть якщо потрібний товар закінчиться і ви не встигнете його купити, напевно, знайдеться схожий. Не в цьому магазині, то в іншому. Можливо, навіть дешевше. У крайньому випадку зачекайте на нові поставки.
- Не сплачуйте спонтанні покупки відразу, особливо якщо мова про великі суми. Зробіть перерву: наприклад, покладіть товар у кошик інтернет-магазину, а оформлення замовлення відкладіть наступного дня. Можливо, через добу він здасться вам не таким життєво необхідним.
- Не поспішайте розкривати заначку, якщо грошей не вистачає, а сьогодні останній день знижки, наприклад, на онлайн-курси, що сподобалися. З’ясуйте, як часто проводиться навчання, можливо, кожні пару місяців. І ви встигнете відкласти потрібну суму до наступного набору студентів.
- Головна порада — не поспішайте і керуйтеся здоровим глуздом.
Хитрість 3. Міфічні знижки та непотрібні товари по акції
Різнобарвні цінники з перекресленою «старою» вартістю та привабливими знижками – не завжди гарантія вигоди. У деяких випадках, щоб отримати максимальний дисконт, потрібно бути власником преміальної картки цього магазину.
Іноді ціна, яку продавець нібито знижує – просто вигадка. Насправді товар і раніше коштував рівно стільки, скільки після застосування знижки.
Нерідко магазини справді роблять дисконт, але не заради благодійності. Наприклад, намагаються звільнити полиці для нової колекції. Або намагаються якнайшвидше збути товар, у якого закінчується термін придатності. Потрібно пам’ятати про це та керуватися своїми інтересами.
Як заощадити
- Уважно вивчайте, за яких умов можна зробити покупку за зниженою ціною. Якщо знижку дають лише по карті магазину, можливо, варто оформити її перед оплатою покупки.
- Перевіряйте, чи пробили вам знижку в чеку. Касир може не врахувати її через неуважність або свідомо. Виявили, що знижку не застосували – просіть скасувати операцію та продати вам товар відповідно до цінника. Не допомагає — погрожуйте скаргами до Держспоживінспекції.
- Коли знижки діють лише при покупці кількох товарів, зважте, а чи потрібно стільки. Припустимо, пара кросівок коштує 3000 гривень, а дві – 4990 гривень. Якщо насправді вам потрібна лише одна — купуйте тільки її. Коли за акцією на зразок 1+1 продають продукти, обов’язково перевіряйте термін придатності — чи не зіпсується друга упаковка, яку ви візьмете про запас.
- Найчастіше передплата або абонемент коштують дешевше, якщо оформляти їх одразу на кілька місяців. Але не завжди такий варіант зручний. Наприклад, річний абонемент у фітнес-клуб дозволяє заощадити тим, хто ходить на заняття регулярно. Якщо ж вашого спортивного ентузіазму вистачає лише на пару тренувань на місяць, а час, що залишився, ви програєте притягненню дивана, то лише втратите гроші.
- Завантажте спеціальні мобільні програми для порівняння цін. Звісно, не всім хочеться кожні три дні вишукувати, де заощадити кілька карбованців на хлібі чи помідорах. Але якщо йдеться, наприклад, про запас побутової хімії, цілком розумно вирушити до того супермаркету, де ціна на неї менша.
- Загальне правило – виходьте зі своїх потреб і можливостей, а не зі страху упустити вигоду.
Хитрість 4. Цінники з дев’ятками
Мозок часто грає з нами в ігри і, наприклад, числа «9900» або «29,9» автоматично сприймає як «9000 з чимось» або «20 з чимось». Хоча насправді це майже «10-000» або «30». Продавці охоче користуються такою заміною і виставляють цінники з дев’ятками замість нулів — їхні товари здаються дешевшими, і люди легше погоджуються на покупки.
Що робити:
Округлюйте суму у більшу сторону (якщо, звичайно, не йдеться про ставку за депозитом). Це дозволить бути об’єктивнішим при порівнянні товарів.
Хитрість 5. Вигідний відсоток не для всіх
Цей прийом часто використовують банки. Наприклад, рекламують ставку за вкладом до 9,5%. Але потім з’ясовується, що такий відсоток діє тільки для депозитів більше 500 000 рублів на строк від трьох років. А для менших сум та строків ставка буде 7%. І лише за умови, що ви оформите передплату на додаткові послуги.
За кредитами ситуація зворотна — там банк обіцяє, наприклад, від 8%. Але виявляється, що ставка діє за особливими пільговими програмами з держпідтримкою. Або відсоток знижують тільки для позичальників, які отримують зарплату в цьому ж банку, і лише за оформлення дорогої страховки. У результаті кредит коштує вам набагато дорожче, ніж ви думали.
Як бути
Уважно читайте всі умови договору та додатків до нього.
Не соромтеся уточнювати у менеджерів, які вимоги потрібно дотриматись, щоб отримати ставку, як у рекламі. І як вона зміниться, якщо відмовитись від додаткових послуг.
Порахуйте підсумковий дохід за депозитом або переплату за кредитом у рублях з урахуванням усіх витрат. Так буде простіше порівняти пропозиції різних банків.